Yoga i samarbete med Susanne från Studio Shanti

 

BARNYOGA

Vi utövar yoga på ett lekfullt sätt utan prestation, bland annat genom yogasagor och yogakort som visar olika positioner. Vi fokuserar även på andning, vilket kan vara ett användbart verktyg i dagens stressade samhälle. Yoga är en metod som ser till att hela barnet mår bra, både i kropp och själ. Det förbättrar motorik och balans. Yogan hjälper barn till bättre hälsa, kondition, koncentration, självkänsla samt ger en stund med lugn och ro, tid för fantasi och reflektion.

 

TONÅRSYOGA

På tonårsyogan bygger vi vidare på grunden i barnyogan. Under tonårstiden som för de allra flesta kan vara en omtumlande period både fysiskt och psykiskt, kan yogan vara ett effektivt verktyg för ett bättre mående. En tid att hitta ”Vem jag är? och ”Vad jag vill?, är inte alltid lätt. En tid med kanske mycket prestationer och stress att klara av allt i skolan m.m. Kanske mycket oro över hur din framtid ska se ut. I yogan försöker vi hitta lugn och ro samtidigt som vi är aktiva med våra kroppar på ett helt prestationsfritt sätt och utan jämförelse med andra. Att bara få vara DU på yogamattan precis som du är på ett helt avslappnat, roligt och avstressande sätt.

 

YINYOGA (VUXNA)

Yinyoga är en yogaform som passar de flesta; unga, äldre, smidiga och stela (ej gravida som bör gå på gravidyoga). Yinyoga är ett bra sätt att hitta mer balans, en stund för återhämtning och samtidigt bli smidigare. Den är en återhämtande och enkel form av yoga och är ett bra komplement till dynamisk träning.

I Yinyogan kommer vi på djupet åt skelett, men också fascia/bindväv. Med åldern blir fascian/bindväven allt stelare. Med yinyoga kan vi både förebygga och mjuka upp denna. I yinyogan rensar vi kroppen från slaggprodukter, öppnar upp flödet av ki (livskraft) i kroppens olika meridianer, ökar cirkulationen och blir mjukare. Vi kommer i kontakt med vår kropp, lyssnar till vår andning och är närvarande i nuet.

Yinyoga är en passiv form av yoga, där vi sitter eller ligger i positionerna i 3-5 minuter. Musklerna får slappna av med hjälp av kroppens tyngd. Under tiden fokuserar vi på andningen. 

 

Frågor om Yogan besvaras av:Susanne Segerdahl Studio Shanti 0703768590